Uitert 5 Uren van Assen


16 augustus was het zover en zouden wij onze eerste endurance race gaan rijden. Deze dag kwam Tobias uit samen met Rene, Erik en Johan met nummer 447 als TTU-Racing & Co. Als altijd kwamen we de avond van tevoren aan op het circuit om alles klaar te zetten en de SRAD stond er met dank aan Motor Service Teunissen weer strak bij!

Na 's ochtends de laatste dingen gereed te hebben gemaakt is met de rijders en alle helpers de tactiek doorgesproken om goed voorbereid de dag te kunnen starten.


9:20 uur: Vrije Training


Voor de vrije training was het al duidelijk geworden dat deze op regenbanden verreden moest worden en dus was rene die twee motoren meehad waarvan ook één op regenbanden de aangewezen man om te starten. In de tussentijd was er hierdoor voor Johan en Tobias genoeg tijd om ook regenbanden onder de motor te monteren. Voor iedereen was het opnieuw wennen aan de regenbanden maar het was duidelijk dat alle rijders zich goed staande konden houden in de regen, terwijl bij iedereen elke ronde de tijden omlaag gingen. Door een tijd van 2.04 in de regen gezet door Johan, sloten we de vrije training zelfs af als 5e overall. Als team gingen we dan ook met een goed gevoel de kwalificatie in!


10:40 uur: Kwalificatie


Tijdens de kwalificatie waren de weersomstandigheden meer dan lastig. Voor aanvang van de kwalificatie begon de baan op te drogen en hebben zowel Johan als Tobias hun regenband verwisseld voor een slick en daarna weer terug gewisseld voor een regenband. Aan het weer was vandaag geen touw vast te knopen en op het moment dat de kwalificatie aanving begon het opnieuw te regenen. Rene die de kwalificatie was gestart op regenbanden kwam gelijk na één ronde terug de pitstraat in omdat er ondanks de regen nog een droge lijn op het circuit lag. Overgesprongen op zijn droogweer motor kon hij zo nog een tijd van 2.02 noteren. Tijdens de kwalificatie werd het alleen maar natter en kon deze tijd niet meer worden aangescherpt. Tobias heeft nog een aantal ronden gereden op regenbanden waarin hij zich elke ronde verbeterde maar zijn stint werd afgebroken door een rode vlag. De kwalificatie is na de rode vlag niet meer hervat en dus was er voor Johan en Erik geen mogelijkheid om te rijden. De strakke tijd van Rene op de half natte baan leverde ons wel een 20e startplaats overall en 2e startplaats in onze klasse op. We konden dus zeker met een goed gevoel aan de race beginnen die getekend zou worden door wisselende weersomstandigheden.



Teambespreking


Na de laatste briefing van de organisatie hebben we opnieuw een teambespreking gehouden. Naast een laatste update over de regels die zouden gelden tijdens de race is tijdens deze bespreking ook besloten hoe we om zouden gaan met een plotseling natte en opdrogende baan. Dat we de plannen klaar hadden liggen voor verschillende weersomstandigheden is zeker onderdeel geweest van het succes dat we tijdens de race zouden gaan behalen.




13:05 uur: Pitstraat Open


Tijd om te starten. Op een opdrogende baan verliet Johan op regenbanden de pitstraat, terwijl een deel van de concurrentie er al op gokte om te starten op slicks. Ondertussen zou Tobias de regenwielen omwisselen voor slicks en stonden Rene en Erik klaar om zodra de baan droog genoeg werd op semi-slicks het stokje van Johan over te nemen.


13:15: Race Start


Met een echte Le Mans start, waarbij de coureurs naar hun motor rennen om vervolgens weg te racen, begonnen 5 spannende en intensieve uren. Johan reed gelijk een sterk tempo en versterkte zo de tweede positie in onze klasse. Na een korte stint van ongeveer 20 minuten werd de baan echt te droog voor regenbanden en kwam Johan binnen. Goede communicatie tussen rijders en helpers resulteerde gelijk in een goede wissel. Terwijl Johan zijn regenbanden wisselde voor slicks, konden Rene en Erik 'gratis' wisselen onder een code 60, waarbij iedereen niet harder dan 60 km/h mag rijden zodat marshalls veilig een gevallen rijder kunnen helpen. Na Rene was het de beurt aan Tobias om zijn eerste stint te rijden en tot zover verliep alles volgens plan.

Op het moment dat Johan begon aan zijn tweede stint reden we als TTU-Racing & Co nogsteeds op de tweede plaats. Op dit moment was het al duidelijk dat als we geen grote fouten zouden maken, in ieder geval een tweede plaats haalbaar zou zijn. Het team op 3e plaats had namelijk duidelijk een langzamere pace. Na Johan reden zowel Erik als Rene een sterke tweede stint waarin zij beiden hun PR wisten te verbreken. Ondertussen liepen we alleen maar verder uit op de nummer drie in onze klasse en reden we in de top 20 overall. Tijdens de tweede stint van Rene daalden plotseling de rondetijden, maar dit bleek te komen door een korte bui op de achterste helft van het circuit, waardoor iedereen werd vertraagd. Snel droogde de baan op en kon Tobias naar buiten voor zijn tweede Stint. Tijdens deze stint begon het steeds donkerder te worden op het circuit. Opnieuw bleef de regen niet weg en werd het op de achterste helft van het circuit weer nat, omdat er niemand klaar stond bleef Tobias nog één ronde buiten zodat hij bij het passeren van de pitmuur aan kon geven dat hij binnen zou komen. Gezien de rondetijden tot dit moment nog stabiel waren en het ook aan de pitmuur begon te regenen concludeerde de rest van het team dat Rene dan klaar zou moeten staan op regenbanden. Terwijl Tobias terug reed naar de pits volgde er een gigantische stortbui die resulteerde in een code 60, waardoor Tobias zonder tijdsverlies op slicks terug kon glibberen naar de pits. Rene stond klaar met regenbanden onder de motor en nam het stokje over. Precies toen Rene de pitstraat uitreed werd de code 60 opgeheven en kon hij op de zeiknatte baan veel tijd goedmaken. Rene zou op zijn beurt zodra het droog genoeg was een seintje geven zodat Johan weer op slicks naar buiten kon en ook deze wissel verliep perfect.

Door goede beslissingen en communicatie waren we ondertussen gigantisch ingelopen op de nummer 1 in onze klasse en begon het in het laatste uur erg spannend te worden. Vroeg in Johan's stint werd het opnieuw code 60 en tijdens deze code 60 gaven onze tegenstanders ons een cadeautje. Ze hadden de snelheid overtreden waardoor zij een forse tijdstraf kregen. Het moment dat de groene vlag werd getoond was de achterstand nog slechts een seconde of 10 en het duurde niet lang voordat Johan de nummer 1 passeerde en uit begon te lopen. 20 minuten voor het einde kwam daar het moment voor de laatste wissel. Rene was duidelijk nog het fitst en zou het laatste stuk gaan rijden. Naast de baan volgden twintig zenuwslopende minuten. Het andere team had eveneens een laatste wissel gemaakt en reed nu weer harder dan wij. Terwijl onze voorsprong met ongeveer 3 seconden per ronde kleiner werd, hadden we met 6 ronden te gaan nog ongeveer 17 seconden voorsprong, het zou heel spannend gaan worden! Nagelbijtend aan de pitmuur met nog 1 ronde te gaan werd Rene helaas toch nog gepasseerd en werden we terug verwezen naar de tweede plaats.


18:15 uur: Finish P2


5 uur racen en een verschil tussen ons en de nummer 1 van slechts 3.140 seconden! Wat een dag, wat een race en wat een resultaat! Uiteindelijk zijn we 17e overall gefinished (uit de 56) en 2e in onze klasse.


Aftiteling


Dit was een hele sterke race met een heel sterk team en hele goede helpers. We kijken met een zeer tevreden gevoel terug op deze dag en willen als TTU-Racing alle rijders, helpers en sponsoren bedanken voor het mogelijk maken van dit geweldige resultaat; een endurance race als deze is echt een teamprestatie! Eveneens bedanken we Ronald Woest en Henk Mannes voor de mooie foto's en het MCRT voor het delen van de pitbox en de daarbij komende gezelligheid.